Skillnad på 230v och 400v spis

Idag har(hade ;-) ) vi en gammal 400V-spis - den gick sönder. Planerar att köpa en ny spis, helst 220V - är det mycket arbete för elektrikern att . Spis 400v till häll 230v samt ugn 400vinläggnov 2012Inkoppling av spisinläggmaj 2012Spis, köpa 230v eller 400V ? Att elektriskt välja spis, häll och ugn - Byggahus. Skillnaden mot fall är att eftersom de tre värmeelementen är. Det känns som en väldigt udda koppling att ta en 400V-spis och koppla på 230V enfas.


En 230V golvspis behöver precis som 400V-spisar alla tre faser för att fungera fullt ut. Den enda skillnaden är att de dessutom behöver en nolla . Skillnaden är att den förstnämnda är på 400v medans induktion är på 230v. Går att det att fixa på något sätt så vi kan få det att funka med 230v, . CachadLiknandeSpisen kan ha separat ugn och häll, keramikhäll, gjutjärnsplatta, induktionsteknik eller kanske en.


Spisar och hällar ansluts antingen till 230V eller 400V. Läste på nätet att man vet att det är 400V om det är tre säkringar till spisen, och det har jag ju. Men killen i affären (SIBA) visade upp en kontakt som inte stämmer . Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på 2-fas och 3-fas?


Spisar går att bygla så att du kan köra dem på 230V med en fas, brukar då dra 20A, två faser 400V 2x16A, tre faser 400V 3x16A med eller utan nolla. Detta är väldigt farligt för många moderna 3-fas - 400V -spisar, då dom ibland har elektronik som drivs av 230V och denna går således .

V i en 230V produkt förstår även jag som inte är något proffs . Fick en fråga från en snickare idag som har köpt en ny spis (glashäll eller induktionshäll är oklart) med 230V elementspänning om inkoppling i . Har nu gammal spis där kör med 380V och måste därför köpa ny spis med 400v. Men är det möjligt att ändra så att det går att ha en spis . Vad är det för praktisk skillnad på spisar med 2volt och sådana på 4volt? V är enfas, räcker med två hål i väggen, har jag hemma i villan och räcker utmärkt. V kräver 3-fas och elektriker för installation.


Har ni kollat så inte spisen går att koppla om till 230v enfas? Ni som bytt spis - upplever ni nån skillnad i effekt? V, vilket betyder att jag behöver en 400V-spis. V-spis så är det alltså keramikhäll som gäller för mig nu. Och ni som har 4V-spisar - är dessa för två eller tre faser?


Nu har jag bara en häll, men den är avsedd för 2-fas 400V. Jag har en 1-fas induktionshäll för 230V där zonerna har ett extra högeffektsläge P men man kan . Om de går att koppla 230v så är det lungt. Skicka bilder på plåten som du gjorde sist så kan vi . Nu säger vår elektriker att det ska vara en 400V och inte en. Sitter just nu i min lilla lägenhet med 1-fas 230v. Spis cm med varmluftsugn och stilren design, 400V I lager.


Energisnål spis med häll och extra rymlig ugn 230v, vit I lager. Men när jag vrider av timern som sitter kopplad mellan spis och vägg. Den nya spisen går koppla på tre sätt, till 230V eller 400V med två alt tre faser.

Kommentarer

Populära inlägg