Hur stor säkring behövs 12v

Undrar hur mycket en amp bilsäkring kan belastas? Vad för slags kabel mellan bilbatteriet och slutsteget? Dimensionering av säkringar för 12V - Byggahus.

Forum › Teknik VVS › ElCachadLiknandefeb. Hur dimensionerar man säkringar för en förbrukarkrets i ett 12V-system? Det är ju till stor del för ledningarnas skull som man säkrar av. Hur mycket effekt klarar de olika säkringarna? CachadLiknandekabelarea för säkringar:(Minsta).


Men så stötte jag på en praktisk fråga som handlar om hur jag ska räkna. V, för man klarar inte av flera volts spänningsfall för 12V.

En A säkring kan du belasta med 15A x 12V= 1W har du säg. Hur stora kablar du har till dina förbrukare efter cigg-uttaget spelar ingen roll. Inkoppling av extraljus, kabelstorlek och relästyrka.


VärmepumpsForum Allmänt › Allmänt forumCachadLiknandeokt. Hur stor säkring ska jag ha till det och vad ha den för färg dontknow. Detta är en tabell som visar vad du ska som max Amperestorlek på säkring till respektive kabel. Det går naturligtvis att avsäkra med mindre Ampere.


Jag ska köpa ett 12V 5Ah blyacc på biltema ( 80-4) + en mc laddare. Minsta kabelarea för säkringar: A kräver minst mmkabelarea. Kabel med stor area kan man också köpa billigt på biltema,.


Hela kabeln skall vara dimensionerad efter säkringen. Använd räknaren jag länkat till och testa hur mycket spänningsfall du får vid olika kabelareor. Behöver veta vilken sorts säkring jag behöver för att klara av en fläkt på 9kW. HRally 12v 100W lampor i alla + 12v W parkerings- och kontrollampa.


Vad exakt behöver jag för area på kabeln samt relä o säkring? Sen undrar jag hur jag ska koppla dessa, har funnit ett par kopplingsschema . Frågan är hur stor säkring som behövs med tanke på startmotorn ? V och 140Amp ger juh 1680W 220V och 140Amp . Den som satt på tidigare var 12V 6Ah batteri. Ah är bara ett mått på hur mycket energi som är lagrat i batteriet.


Ett med hög crank amp har däremot en stor slang och kan leverera. Säkringarna går när amperetalet stiger antingen genom kortslutning (direkt). Närmare bestämt är resistansen dubbelt så stor i volts lampan.


Så strömmen genom en 12V lampa är högre än en 24V därför att. Hur sjutton kan det bli högre ström vid dålig jordning eller spänningsfall på + sidan :surp: . Jag har en lampa som behöver 3mA, och en säkring som tål 1A. Spelar i övrigt inte så stor roll vad säkringen har för Ampere bara. Alltså, står det att en lampa klarar max 12V så går den sönder vid högre spänning än det. Detta för att få reda på hur stor kraftkälla (batteri) du behöver.


Nu ska vi räkna fram vilken effekt på solpanelen som behövs: Systemet ska. Större förbrukare skall anslutas med separat säkring direkt på batteriet. Finns något 12V uttag - typ cigaretttändare - så kan man köpa usb-kontakter som passar där. Hur stor säkring behöver jag sätta på den kabeln?


En tunn vattenledning gör motstånd mot stort vattenflöde, så att man tappar. Hur många Ampere kan man ta ut under en viss tid. Zinksaver skyddar mot c:a volts obalans (20-volt skulle behövas i Sverige).

Kommentarer

Populära inlägg